Plzeň +420 775 634 775 / Dnes do 18hod

Karlovy Vary +420 777 202 290 / Dnes do 18hod

Stará Role +420 736 517 631 / Dnes do 17hod

Sokolov +420 737 205 290 / Dnes do 18hod

Jak vybrat kolo?

Velikostní tabulka - Kola  

Jak vybrat horské kolo?

Pokud jste si jisti, že vaše požadavky splňuje nejlépe kolo horské, zbývá se ještě rozhodnout jaké.
Můžeme vybírat z několika podkategorií.

Pevná MTB 29"
Jsou horská kola s průměrem kol 29" a pevným rámem. Odpružená je pouze přední vidlice. Taková kola jsou univerzální a jejich určení je především sportovní styl jízdy tzv. Cross Country. Jsou optimalizovaná jak pro výjezdy tak i cestu z kopce dolů. Kromě speciálních kategorií nejsou vhodná na skákání a ježdění v bike parcích.
29“ MTB kola jsou ve srovnání s menšími 27,5" a 26" lepší v překonávání překážek, kořenových a kamenitých pasáží. Mají lepší trakci ve výjezdech. Lépe drží v zatáčkách. Ve sjezdech jsou stabilnější. Šlapací střed je vůči osám kol níže, proto tyto kola nejsou celkově vyšší. O výhodách devětadvacítek svědčí fakt, že je používá většina závodníků v Cross Country a maratonu v rámci světového poháru.
29" MTB pevná kola jsou vhodná pro ty, kteří hledají univerzální kolo bez zadního odpružení. V levných variantách můžeme doporučit pro cyklisty, kteří požadují univerzální kolo pro rekreační ježdění, občas do lesa, někdy na silnici, někdy pro jízdu do zaměstnání nebo do školy. Nazout lze užší a hladší pláště, pak toto kolo téměř nahradí crossové nebo trekkingové kolo.
V dražších modelových řadách jsou vhodná pro sportovní a výkonnostní ježdění Cross Country a maratonské závody nebo aktivní tréninky.  Dražší modely mají nižší hmotnost a rámy jsou vyrobeny z karbonových vláken.

Pevná MTB 27,5"
Nahrazují nejstarší rozměr 26", který je téměř na ústupu, jsou teoreticky obratnější, živější a agilnější než MTB 26", ale mají menší schopnost překonávat překážky než 29" MTB. Také trakce je malinko horší než u 29" MTB kol. V rámci kol Specialized se v XC kolech jedná pouze o levnější rekreační modely. Tyto kola jsou vhodným kompromisem pro cyklisty menší a drobnější postavy, kteří by nebyli schopni velké 29" kolo ovládat.

Celoodpružená MTB 29"
Jsou horská kola s průměrem kol 29" s odpruženou vidlicí i zadní stavbou. Dále je můžeme rozdělit podle zdvihu a s tím souvisejícím určením.
80-110 mm XC kola - rychlá, lehká na Cross country závodní ježdění typu rychle nahoru a opatrně dolů. Odpružení je vyladěno na efektivní přenos síly při šlapání, čily kolo se zbytečně nepohupuje a neubírá jezdcovu energii. Často je zde využito inteligentní tlumení (brain od Specialized)
120-130mm - Trailová kola jsou univerzální MTB, na pohodové sportovní ježdění nahoru a dolu. Odpružení je aktivnější, posed je kratší a kolo více odpustí ve sjezdu.
140-160 - Enduro a all mountain kola - univerzální tam, kde je potřeba v klidu vyjet na kopec a co nejrychleji zdolat rychlostní zkoušku v technickém sjezdu. Kolo a odpružení musí vydržet skoky, dropy, kamenitý terén a při tom vážit 12-14 kg. 

Celoodpružená MTB 27,5"
Jsou horská kola s průměrem kol 27,5", odpruženou vidlicí a zadní stavbou. Dále je můžeme rozdělit podle zdvihu a s tím souvisejícím určením. Tato kola jsou ve srovnání s 29“ MTB hravější a agilnější. Tento rozměr převládá u kol s vyšším zdvihem 140+
80-110 mm XC kola - rychlá, lehká na Cross country závodní ježdění typu rychle nahoru a opatrně dolů. Odpružení je vyladěno na efektivní přenos síly při šlapání, čily kolo se zbytečně nepohupuje a neubírá jezdcovu energii. Často je zde využito inteligentní tlumení (brain od Specialized)
120-130mm - Trailová kola jsou univerzální MTB, na pohodové sportovní ježdění nahoru a dolu. Odpružení je aktivnější, posed je kratší a kolo více odpustí ve sjezdu.
180-220mm - sjezdová a freeride kola. Lanovkou na horu a hlava nehlava sjezdovou tratí, nebo bikeparkem dolů. Klopenky, dropy, skoky, kořeny kameny. Hmotnost kola je 14-20kg. Důležitá je odolnost a citlivost odpružení - kolo musí vyžehlit a pohltit prudké nárazy.
140-160 - Enduro a all mountain kola - univerzální tam, kde je potřeba v klidu vyjet na kopec a co nejrychleji zdolat rychlostní zkoušku v technickém sjezdu. Kolo a odpružení musí vydržet skoky, dropy, kamenitý terén a při tom vážit 12-14 kg.

Pevná vs. celoodpružená
Pevná kola jsou vždy levnější než stejně vybavená celoodpružená a jsou méně náročná na údržbu. Celoodpružená kola se díky moderním systémům odpružení prosazují ve všech závodních kategoriích. Mohou být lehká, efektivní v záběru a zároveň pohodlná. Zadní kolo lépe kopíruje terén ve výjezdu a celé kolo je ovladatelnější ve sjezdu. Jezdce nevyčerpají neustálé otřesy

 

 

Jak vybrat silniční kolo?

Silniční kola můžeme rozdělit stejně jako ta horská podle několika kritérií.
Podle typu používání. Existují silničky na rovinaté a kopcovité terény, máme časovkářské speciály, triatlonová kola a v poslední době i silničky do lehčího terénu nebo cyklokrosové kola.
Podle úrovně ježdění - tedy silničky na sportovně rekreační, fitness a výkonnostní až závodní použití. 

Levnější kola na rekreační a sportovní ježdění
Rám těchto kol je často vyroben z hliníkové slitiny. Posed na těchto kolech je často kratší a vzpřímenější. Zadní stavba je naopak delší a tím pádem je řízení kola klidnější. Nemusí to ale být pravidlem, některá kola jsou inspirována geometrií závodními protějšky.
Představitelem takové skupiny je např. kolo Specialized Allez v levnějších variantách.
Pevné a lehké kolo Allez inspirované závodními koly Tarmac, nabízí výborné zrychlení a řízení, dokonale se hodí pro ambiciózní závodníky nebo jako vaše první silniční kolo.
Celkově jsou rámy těchto kol vyrobeny z hliníku, u vyšších modelů je použita technologie Smartweld a karbonová vidlice. Kola jsou určena pro jezdce, kteří hledají kolo se sportovním projevem a efektivním přenosem síly.
Kdo hledá pohodlnější kolo, případně kolo na horší silnice, ale vyrobené z hliníkové slitiny, pro toho je ideální např. kolo Specialized Sequoia. Tato silnička poskytuje větší pohodlí a vzpřímenější posed.
Posledním zástupcem jsou univerzální silniční kola, která snesou rozbité silnice a dokonce i lehký terén. Takovým kolem je např. Specialized Diverge. Vyrábí se v hliníkových i karbonových verzích. Diverge je výkonnostní kolo s optimalizovanou geometrií určenou na dlouhé celodenní vyjížďky. Na kolo je možné nazout 35mm pláště s hrubším vzorkem a kolo je vybaveno kotoučovými brzdami.

Dražší kola pro výkonnostní a závodní cyklistiku
Klasickým představitelem univerzálního závodního kola je např. Specialized Tarmac. Kolo v sobě snoubí lehký, tuhý a relativně pohodlný rám, jež ocení jak nadšený hobík, tak i závodník. Tarmac je kolo mnoha vítězů Tour de France jako jsou Vincenzo Niballi nebo Alberto Contador, kteří jej jezdí v kopcovitých etapách.
Kdo obětuje trochu pohodlí a vyžaduje aerodynamiku, pro toho je zde např. kolo Specialized Venge vhodné pro rychlou jízdu na větru. Aerodynamický odpor je největším nepřítelem cyklisty. Tvar rámu u tohoto kola odpor větru minimalizuje. Kolo vznikalo v aerodynamickém tunelu. Kromě cyklistů je toto kolo vhodné i pro triatlonisty, kteří nechtějí pořizovat jednoúčelový triatlonový a časovkářský model Shiv.

Fitness kola
Fitness kola tvoří samostatnou kategorii, jsou to vlastně pohodlné silničky s rovnými MTB/crossovými řidítky. Jsou vhodná pro kondiční a rekreační ježdění.